Avaluació de Recursos

Webquest

El WebQuest és un tipus d’activitat didàctica que cerca la producció d’una investigación guiada. Es fonamenta en recursos provinents d’internet per promoure activitats cognitives entre els seus usuaris.
Permet el desenvolupament d’habilitats de manipulació de la informació i de competències relacionades amb les TIC d’una manera fàcil.
La nostra WebQuest la hem volgut construir a través d’activitats atractives que cerquen la reflexió dels professors del claustre sobre el conjunt de valors que han de transmetre als seus alumnes per millorar el centre respecte al paradigma de la integració pluricultural .

Per exemple amb la lectura dels mòduls a mi em va sorprendre la diferència entre els conceptes multiculturalisme i interculturalitat. El multiculturalisme tendeix a mantenir les cultures separades i aïllades, mentre que la interculturalitat posa l’accent en la interrelació, el dinamisme, el canvi i la reciprocitat. Evidentment són dues maneres molt diferents d’entendre la coexistència a l’escola d’alumnes amb diverses cultures, però quina base teòrica ha de fonamentar el nostre estil educatiu com a claustre? Com ho hem de reflectir en el currículum?. A través de la webquest pretenem crear un seminari que porti a la discussió i al consens en aquesta temàtica tant important. Una escola cohesionada pot portar a una societat ben cohesionada.

Comentari del material que s'ha avaluat en la PAC3
La inspiració per a la creació de materials per a una educació intercultural ha de partir de la idea o principi que l'ha d'inspirar. La sensibilització dels alumnes sobre la pluralitat del món que els envolta: la pluralitat de sistemes, de creences, d'estils de vida, cultures, maneres d'analitzar les experiències familiars i socials, etc.
El material que he analitzat és un programa pedagògic ambiciós que cerca la formació dels alumnes en competència intercultural i que els hauria de capacitar per a l’intercanvi i l’enriquiment mutu entre persones de diverses cultures. El material educatiu que he tingut ocasió d'estudiar es possible que no es basi en les TIC (Tecnologies de la Informació i la comunicació) sinó que s'acosta a aquest nou concepte de tecnologia al servei de l'aprenentatge i la comunicació. Però justifico la seva tria per diverses raons:

  • Supera els plantejaments escolars monoculturals, prenent en consideració les diverses motivacions que poden manifestar tant els alumnes minoritaris com els majoritaris culturalment parlant.
  • Permet aprenentatges significatius desenvolupats a partir dels punts forts dels continuguts de caràcter conceptual.
  • Proposa una selecció de continguts procedimentals i actitudinals que permeten donar als alumnes continguts valuosos independentment del seu orígen cultural.

És important creure que l'educació intercultural és possible i necessària, fins i tot en els casos que hi hagi pocs o cap alumne culturalment minoritari a l'aula (DOGC). Aquest material permet a través de les activitats de reflexió i de dinàmiques de grup l'oportunitat de assolir els objectius de caràcter pragmàtic i igualador malgrat a l'aula hi hagi pocs alumnes culturalment minoritaris.

El material propicia la competència intercultural dels alumnes a través de les seves dinàmiques de treball. A l'hora que propicia l'autoaprenentatge i la capacitat crítica dels alumnes amb l'estudi dels conceptes bàsics relacionats amb la interculturalitat. La realització de les activitats amb un professorat ben format, interculturalment parlant, pot arribar a contribuir a una formació intercultral forta.

Les activitats estan ben programades i dissenyades per als diversos cursos de l'ESO i és divideix en quatre blocs:
Diversitat cultural.
En aquest apartat les activitats estan adreçades a visualitzar i explicitar la diversitat cultural del grup a traves de les dinàmiques:

  • La flor identitària (Arbre de cultura)
  • Definició de cultura
  • Capes de cultura
  • La ceba identitària.
Aquestes porten a la reflexió a l'entorn del fet migratori, les causes i els desplaçaments. Posende manifest la presència del fet migratori en la nostra realitat personal i itroduiex la definició de cultura a partir de l’autoanàlisi de la identitat cultural, posant accent en el que és comú i igual dins la diversitat del grup.

Estereotips i prejudicis.
Per treballar aquesta temètica es proposen les dinàmiques següents:

  • Qui és qui?
  • 4 nivells de resposta
  • Fet-Opinió-Generalització
  • Emissor - Receptor
  • Articles

L'objectiu d'aquestes és entendre què són els estereotips i prejudicis a través de l'anàlisi dels propis estereotips i veure la influència d’aquests en la valoració de les persones, per arribar a tenir una visió de la persona immigrada menys estereotipada i més propera a la realitat social.

Inclusió i exclusió

Per tal d'establir un compromís amb el grup respecte cap al canvi d'actituds de convivència personals i del grup es plantegen les dinàmiques:

  • La muralla
  • El paracaigudes
  • Afirmacions de la Concha
  • Mantenir-Disminuir-instaurar

S'hi introdueixen elements de reflexió al voltant de conceptes clau com: el etnocentrisme, l'assimilacionisme, la segregació i la integració.

La comunicació intercultural

Es treballen aspectes de la comunicació intercultural. Es defineix com un bloc complementari als altres blocs.

Totes les activitats esmentades es plantegen de forma flexible, cada educador les pot adaptar al seu grup d'alumnes i tenen una seqüènciació de continguts coherent.



Recurs avaluat: Fundació Servei Gironí d'Educació Social (SER.GI)

http://www.fundaciosergi.org/educacio_intercultural/index.php